Update 1 - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Joost Tax - WaarBenJij.nu Update 1 - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Joost Tax - WaarBenJij.nu

Update 1

Door: Joost Tax

Blijf op de hoogte en volg Joost

24 April 2017 | Nederland, Wijchen

Voordat ik met mijn blog begin, wil ik iedereen bedanken die ons geld gedoneerd heeft voor het ziekenhuis waar wij stage gaan lopen. Er is een mooi bedrag van 1700 euro bij elkaar gespaard! In overleg met het personeel van het ziekenhuis, gaan we kijken waar we het beste het geld kunnen investeren. Nogmaals, iedereen bedankt!

Na weken voorbereiden, is het morgen eindelijk zover. Ik ga (samen met 6 mede studenten) drie maanden naar Malawi. Ik ga stage lopen in het Trinity Hospital in Muona. Ik hoop dat ik daar een berg ervaring op te doen en veel te leren (van cultuur, verpleegkundig gezien en als mens). Daarnaast ben ik nog nooit buiten Europa geweest, laat staan Afrika, dus ik kan heel moeilijk een verwachting scheppen, dus ik wacht het rustig af en laat het over me heen komen.


Hier nogmaals algemene informatie over Malawi, Muona en het Trinity Hospital:

Muona is een dorpje dat in het zuiden van Malawi ligt. Malawi ligt tussen Tanzania, Mozambique en Zambia.

Malawi is één van de armste landen ter wereld. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van delfstoffen en het ontbreken van een zeehaven. De bevolking van Malawi leeft voornamelijk van veeteelt, tabak en visvangst uit het enorme Lake Malawi. Daarnaast is is er ook een aids-epidemie over heen gekomen. Wat een belangrijk deel van de economische productieve midden generatie heeft weggevaagd. Daarnaast is er ook sprake van ondervoeding bij kinderen. Dit resulteert in een hoge en onnodige kindersterfte. 18% van de kinderen haalt de leeftijd van 5 jaar niet.

Trinity Hospital
Trinity Hospital is een ziekenhuis met ongeveer 200 bedden. Het is 4,5 uur (als het droog weer is) rijden over een zandweg naar de dichtst bijzijnde stad (Blantyre). Het ziekenhuis bestaat uit een aantal afdelingen: verlosafdeling, man/vrouw afdeling, kinderafdeling en operatie afdeling. Al deze afdelingen ga ik af tijdens mijn stage. Daarnaast zorgt het ziekenhuis ook voor inentingen van kinderen. Dit gebeurt niet in het ziekenhuis maar onder een grote boom. Dit doen ze omdat voor veel mensen het ziekenhuis moeilijk te bereiken is. Dus ze komen naar de mensen toe. Dit gebeurt één keer per week. Ook hiervoor worden wij ingezet.
De (noodzakelijke) medische middelen zijn er niet of zeer beperkt. Dit vraagt dus om creatieve ingevingen.


We komen 27 april aan in Muona. Dan hebben we een paar dagen voor ons eigen. We kunnen dan bij komen van de reis en kennis maken met het dorp.

Gedurende de stage werk ik samen met Noah (een van de zeven studenten en tevens mijn klas genoot.) De echte stage begint één mei. Wij gaan alle afdelingen langs: operatie afdeling, kinderafdeling, man/vrouw afdeling. Maar ik en Noah starten op de verloskamers. Een leuke instap afdeling lijkt me! Misschien laat ik me wel bekeren tot gynaecoloog of verloskundige.

Maar dat horen jullie de volgende keer!



  • 24 April 2017 - 21:11

    Marcel En Annemiek:

    Joost, mooi bedrag. Zorg dat het goed besteed wordt,. Jullie zullen er vast een goede bestemming voor vinden. Goede reis en veel plezier. We blijven je volgen. Marcel en Annemiek

  • 24 April 2017 - 21:16

    Annemijn:

    Heeeel veel plezier Joost! De reis moet wel goed komen met de foute muzieklijst ;)

  • 24 April 2017 - 21:22

    Taco En Ingeborg:

    Wij wensen jullie veel succes en plezier. Een goede reis! Wij weten zeker dat het vergaarde bedrag goed besteed gaat worden. We houden je reisverslag in de gaten. Leuk om zo jullie ervaringen mee te maken. Veel succes!

  • 24 April 2017 - 22:04

    Anke Jansen:

    Ik wens je ontzettend veel plezier Joost en geniet van alles.
    Het is nu al leuk om te lezen en ben dan ook nieuwsgierig naar de rest. Heel veel succes en je kan het!

  • 25 April 2017 - 08:52

    Aniek:

    Leuk om te lezen Joost. Ik wens je heel veel succes en geniet ervan! Ik ga je zeker volgen!

  • 25 April 2017 - 08:55

    Henny En Nellie :

    Joost een hele mooie en leerzame tijd, geniet van deze mooie uitdagende ervaring. We gaan je zeker volgen. Henny en Nellie

  • 25 April 2017 - 08:56

    Annelieke:

    Omdat je zo graag wil dat ik een reactie plaats

  • 25 April 2017 - 09:42

    Anton En Wenda:

    We wensen jou n goede reis toe en heel veel plezier de komende maanden. Fijn dat we je op deze manier kunnen blijven volgen. Veel succes!!

  • 25 April 2017 - 10:20

    Paulien Verhoeven:

    Heel veel plezier! Enne mocht je jezelf willen bekeren tot verloskundige.....voor een stage in Druten ben je altijd welkom!

  • 25 April 2017 - 11:49

    Erik En Wilma:

    Een hele goede reis gewenst Joost en een mooie tijd in Malawi. We gaan het volgen!

  • 27 April 2017 - 14:11

    Jo En Marietje Tax:

    Heel blij dat je goed aangekomen bent, we wensen je een hele fijne leerzame stage toe. We blijven je volgen. Vele groetjes opa en oma

  • 30 April 2017 - 20:15

    Monique:

    Hoi Joost wat heb je hier naar uitgekeken succes jongen

  • 02 Mei 2017 - 17:38

    Familie Van Roosmalen:

    Hoi Joost,
    Hoe gaat het met je? Je eerste twee dagen zitten erop wij zijn benieuwd naar je ervaring.
    En een super bedrag voor het ziekenhuis. Groetjes uit van ons uit Wijchen

  • 06 Mei 2017 - 16:44

    Jo En Marietje Tax:

    Hallo joost . Blij dat je het heel goed maakt .kijk wel uit naar je verslag. je hebt al veel ervaring opgedaan met de bevallingen. Heel veel liefs en groetjes van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wijchen

Stage Malawi Muona Trinity Hospital

Nog even wachten en dan is het zover. 25 april vertrek ik voor 3 maanden lang om stage te lopen in het Trinity Hospital in Muona. Muona is een dorpje dat in het zuiden van Malawi ligt. Malawi ligt tussen Tanzania, Mozambique en Zambia.

Malawi is één van de armste landen ter wereld. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van delfstoffen en het ontbreken van een zeehaven. De bevolking van Malawi leeft voornamelijk van veeteelt, tabak en visvangst uit het enorme Lake Malawi. Daarnaast is is er ook een aids-epidemie over heen gekomen. Wat een belangrijk deel van de economische productieve midden generatie heeft weggevaagd. Daarnaast is er ook sprake van ondervoeding bij kinderen. Dit resulteert in een hoge en onnodige kindersterfte. 18% van de kinderen haalt de leeftijd van 5 jaar niet.

Trinity Hospital
Trinity Hospital is een ziekenhuis met ongeveer 200 bedden. Het is 4,5 uur (als het droog weer is) rijden over een zandweg naar de dichtst bijzijnde stad (Blantyre). Het ziekenhuis bestaat uit een aantal afdelingen: verlosafdeling, man/vrouw afdeling, kinderafdeling en operatie afdeling. Al deze afdelingen ga ik af tijdens mijn stage. Daarnaast zorgt het ziekenhuis ook voor inentingen van kinderen. Dit gebeurt niet in het ziekenhuis maar onder een grote boom. Dit doen ze omdat voor veel mensen het ziekenhuis moeilijk te bereiken is. Dus ze komen naar de mensen toe. Dit gebeurt één keer per week. Ook hiervoor worden wij ingezet.
De (noodzakelijke) medische middelen zijn er niet of zeer beperkt. Dit vraagt dus om creatieve ingevingen.

Kort om: een land en stage vol uitdagingen!


Recente Reisverslagen:

31 Juli 2017

Malawi, The Warm Heart of Africa Update 8

25 Juni 2017

“O negative, you are one in the million.” Update 7

18 Juni 2017

Slagers in opleiding update 6

11 Juni 2017

Het duurde even….. Update 5

21 Mei 2017

Oogstseizoen is begonnen. Update 4
Joost

Actief sinds 25 Maart 2017
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 10586

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 18 Juli 2017

Stage Malawi Muona Trinity Hospital

Landen bezocht: